Boken var en hype allerede før utgivelsen. En av de mest omtalte titlene på bokmessen i London i april i fjor, solgt til 36 land og med en storfilm under planlegging. Sammenlikninger som «Fifty Shades of Grey» møter «Den talentfulle Mr Ripley» har blitt brukt til å beskrive boken, som er den første i en planlagt trilogi. I midten av mars ble den sluppet på engelsk og den gikk raskt inn på bestselgerlistene. I juni kommer den norske oversettelsen.
«Maestra» forteller historien til Judith Rashleigh som tidlig i boken beskriver seg selv som en person som var vant til å stå på utsiden og titte inn – helt til hun bestemmer seg for at hun ikke vil stå på utsiden lenger. En skoletur til et kunstgalleri skal bli utslagsgivende for hvilken retning hun senere tar. Trass i en tøff barndom bestemmer hun seg for å finne ut hvordan hun skal passe inn – bli en kamelon. Hun går «all in» for å lære seg kodene i de miljøene hun ferdes i, og studerer kunst og får etter hvert arbeid i et britisk kunstauksjonshus. Men da hun oppdager en potensiell svindel på arbeidsplassen får hun sparken. Det eneste hun har igjen er jobben som vertinne i en klubb for menn, og her får hun tilbud om en ferietur som skal bli avgjørende for fremtiden hennes.
Den videre handlingen involverer flere dampende sexscener – blant annet et hetftig eventyr med en nordmann, kunsttyveri, møte med italiensk mafia, panamakonto og mange drap. Judith skyr ikke noen midler for å beskytte seg selv, og etter hvert trives hun med å benytte ukonvensjonelle metoder for å rydde opp i vanskeligheter. Så lenge hun har raseriet som trofast følgesvenn greier hun å stå oppreist – det er i hvert fall det hun mener selv.
«Maestra» er en sexy thriller spekket med referanser til en posh og dyr livsstil. Det er tidvis mørkt og rått, og råheten kombinert med luksuslivet og følelsen av å lese en chick lit roman er det som skiller boken fra mye annet innen thrillersjangeren. Hilton holder ikke noe tilbake når hun beskriver drap og sex, samtidig ligger det en følelsemessig distanse til det hele i teksten. Og det er nettopp denne distansen som kan gjøre at enkelte oppfatter boken som sjokkerende – det, og måten den skildrer kvinner. «Maestra» fremviser en verden hvor kvinner kun har makt gjennom sex, og Judith lærer tidlig å bruke sex som et våpen – og hun liker det. Feministene vil nok ha sitt å si om boken, på samme måte som de kritiserte «Fifty Shades of Grey». Men er du greit bevandret innenfor thrillersjangeren er ikke boken spesielt sjokkerende, og det er heller ikke sexscenene. Sammnelikningen til «Fifty Shades of Grey» holder ikke vann i det hele tatt.
For min del levde heller ikke «Maestra» opp til forventningene jeg satt med. Bokn er godt skrevet, har humor og noen veldig gode passasjer. Deler av den er interessant – spesielt de delene som dreier seg om kunstverdenen som er et ganske ukjent terreng for undertegnende. Portrettet av hovedpersonen vil nok også heve boken opp fra mengden for flere. Men boken bruker for lang tid før den kommer til poenget, og den er heller ikke veldig spennende selv om det ligger et driv i teksten. Dette er fin strandlesing med en mørk kvinnelig hovedperson i hovedrollen, men jeg kjenner foreløpig ikke noe sug etter å lese den neste boken i serien.
Anmeldelsen er basert på et engelsk anmeldereksemplar