NBU-prisen går til en person eller institusjon som har utført et prisverdig arbeid for barne- og ungdomslitteraturen i Norge. I år går prisen til lesekampanjen Sommerles. Vi gratulerer!
Sommerles er en digital lesekampanje for 1.–7. klasse som varer fra 1. juni til 1. september hvert år. Den ble startet av Vestfoldbibliotekene i 2012 som en analog lesekampanje.
Allerede to år senere ble den digitalisert, inspirert av gamification, bruken av spillelementer i en annen kontekst. I dag sprer lesekampanjen leseglede til tusener av barn over hele landet. Bare i år registrerte over 160 000 barn nærmere to millioner bøker på sommerles.no.
– For Sommerles er målet å fremme leselyst og å få så mange barn som mulig å lese så mye som mulig i løpet av sommeren, sier nylig avtroppet Sommerles-prosjektleder Pernilla Hjermann. – Kampanjen skapes hvert år av mange dyktige folk fra både bibliotek og fylkesbibliotek i samarbeid med firmaet Snuti AS – som alle brenner for leselyst og for å fremme god barnelitteratur. Å få denne anerkjennelsen fra NBU og dermed fra alle de fantastiske barne-og ungdomsbokforfatterne i landet vårt som vi setter så høyt, er derfor utrolig stort. Uten dere, ingen Sommerles! Så tusen tusen takk!
Her er begrunnelsen for tildelingen:
I det norske litteraturmiljøet snakkes det mye om å skape lesere. Vi snakker om at dagens barnelesere er morgendagens voksenlesere – vi snakker om å knekke lesekoden, og vi snakker ikke minst om lystlesing.
Vi barne- og ungdomsbokforfattere, vi er godt kjent med disse begrepene. Det er mye dette vi driver med – vi skriver, og vi turnerer, for å skape lesere og vekke leselyst. I skolen er litteraturen i større grad et verktøy, en ressurs for mengdetrening, for språkforståelse. Og selv om vi er glade for bruken av litteratur i skolen – og vi kan gjerne være et verktøy iblant – så tror jeg alle her er enige om at verdien av glede i møte med litteraturen er det aller viktigste.
Litteraturen er, som vi vet, i hard konkurranse med andre medier om folks tid. Så hvordan hevder vi oss i denne kampen? Lesing og litteratur må være lystbetont. Mengdetrening knekker kanskje lesekoden, men det er lystlesing som skaper lesere.
Årets vinner av NBU-prisen har lystlesing som aller største fokus. Vinneren har som mål å få så mange barn som mulig til å oppleve glede og mestring i møte med litteraturen – gjennom hele sommerferien.
Vinneren startet sitt arbeid smått – i 2012 var det kun for barn i Vestfold – men siden 2018 har vinneren jobbet nasjonalt med å spre leseglede til over hundre tusen barn over hele landet. Vinneren bruker konseptet gamification for å gjøre lesing spennende; barna får XP for å lese og kan hente premier på biblioteket når de går opp i level. Deltakerne kan lese hva de vil, og de får også poeng for å bli lest høyt for eller for å lytte til lydbøker.
Hvert år fra 1. juni til 1. september kan 1.-7.-klassinger over hele Norge gå inn på sommerles.no, registrere seg gratis og få poeng for å lese bøker. På slutten av kampanjen får de komme på avslutningsfest, og mange NBU-ere har vært gjester på disse festene. Det er heller ikke tvil om at vinneren har brakt mange nye lesere til norske barnebokforfatterne. På toppen av det hele viser forskning at kampanjer som denne i stor grad er med på å hindre at barns lesing svekkes gjennom sommerferien – tvert imot sier mange lærere at barna som deltar, kommer tilbake på høsten og leser bedre enn de gjorde før sommeren. Og kampanjens statistikk lover godt for lesingen framover: I 2021 registrerte over 160 000 barn nærmere to millioner bøker på kampanjens nettsider.
Det gleder meg å meddele at NBU-prisen 2021 går til lesekampanjen Sommerles!
Les mer om Sommerles her.
Les også: Når 100 000 barn bruker sommeren på å lese