NBUs litterære råd er foreningens sakkyndige i alle spørsmål av litterær karakter. De utgjør også foreningens stipendkomité. I årets tredje spalte tar de for seg kjendisfokuset i årets barne- og ungdomsbøker.
Vi lever i en tid med et stort fokus på kjendiser og konkurranser. I mediene kan vi følge kjente mennesker konkurrere om å danse best, om å drive en gård på gammelt vis eller å synge iført prangende kostymer, for å nevne noe. De har det til felles at de blir sett av mange.
Vi i rådet opplever i økende grad at kjendisfokuset også vises i barne- og ungdomsbøkene. Forlagene serverer kjendisstoff til de fleste aldersgrupper, fra bildebøker til ungdomsbøker. Unntaket er pekebøker. Altså ingen Pek på kjendisen blant årets titler. Foreløpig.
Som rådsmedlemmer er vi så privilegerte at vi får lese (bortimot) alle årets barne- og ungdomsbøker. Det gir oss en god oversikt over trender og tendenser. Selv om det er for tidlig på høsten til å fastslå trenden for 2022, har vi lest så mye om kjendiser, konkurranser og berømmelse at vi forsøker oss på en kategorisering av kjendisbøkene.
Kjendis light
Dette er en romslig kategori. I flere av årets bøker er klimakset en konkurranse, eller at hovedpersonen skal opp på å scene og gjøre noe vedkommende egentlig ikke tør. Belønningen kan være en premie, å oppleve å bryte egne barrierer eller i det minste å bli sett. For tenk om vi blir den beste skateren i pipen? Eller gode nok i piano til å ikke dumme oss ut under fremføringen på juleballet? Selv om dødens alvor lurer i bakgrunnen, kan det hjelpe å øve på sangen til musikkstykket på skolen.
Man kan også få anerkjennelse gjennom sosiale medier. Noen blogger litt om verden. Andre legger ut korte filmer om livet sitt. Kanskje blir man oppdaget, slik at man får lov til å dekke den store filmfestivalen?
Men for høyt press kan være skadelig. Særlig hvis man ønsker å være den beste fotballspilleren på laget og det dukker opp en ny spiller som både er dyktig og har en rik og berømt far.
Til og med dyrene føler et forventningspress i år. Hanen søker berømmelse i håp om å vinne venner. Er det egentlig så rart, da den fra eggestadiet har fått høre at den kan bli hva den vil, bare den vil det nok?
Tett på kjendis
Noen forfattere lar leseren få komme tett på kjendislivet. Vi drar på Europa-turné med det kjente bandet og får se begge sider av kjendismedaljen. Vi får også oppleve at en kjendis blir til. Ikke bare er vi flue på veggen da den helt vanlige gutten blir den mest kjente i Norden. Vi får til og med være kjæreste med han og komme på innsiden av den kyniske musikkbransjen.
Kongefamilien spares ikke. Heldigvis har de de samme problemene som oss, kanskje med unntak av mangel på materielle goder.
Det finnes litt kjendissnacks for de yngre også. Da den verdenskjente skuespilleren kommer til bygda for å spille inn en ny film, viser det seg at kjent ikke nødvendigvis betyr hverken sympatisk eller miljøbevisst. Kjendisene lurer seg også inn i leken. For tenk om vi hadde vært en verdensberømt fotballspiller? Eller rett og slett statsminister?
Dyrene er også kjendiser. De er dronejegere, rydder landminer og inntar verdensrommet. Til nytte for menneskene, vel å merke.
Kjendis skriver selv
Disse bøkene skiller seg først og fremst ut i markedsføringen: Før vi legger merke til boka, ser vi et bilde av kjendisen. Popstjerne skriver om jenta som fant en sang. Kjendistvillinger skriver om turbotvillinger som er helt nødt til å vinne kanonballkonkurransen. Første bok i en planlagt serie, men allerede en kanonsuksess, ifølge forlaget.
Selv om man alltid kan diskutere kvaliteten i hvilken som helst bok, later denne type bøker til å ha stabilt skyhøye salgstall. Noe som kan provosere tradisjonelle forfattere, er følelsen av at kjendiser utgir bøker på bekostning av en selv. For leser vi ikke om dette til stadighet? Bloggeren som annonserte en bokidé og umiddelbart ble oppringt av sju forlag som tryglet om et møte. Realitykjendisen som kjøpte symaskin og tenkte det ville være morsomt å lage sybok.
Faglig tyngde? Ikke alltid. Men autoritet på sitt felt. Som kjendis har man allerede en fanskare, og kan nå et publikum utenfor forlagets kanaler. Det heter ikke lenger å selge bøker. Det kalles å nå mange. Og heldigvis er det er mulig å både være kjent og skrive bra.
Å bli sett
I litteraturen er som kjent alt mulig. Gjennom bøkene får vi se verden gjennom andres øyne og oppleve en akkurat passe dose berømmelse. Blir det for voldsomt, kan man alltids lukke boken.
Kjendisfokuset gjenspeiler bare tiden vi lever i. Selv om en bok tematisk sett er evigvarende, vil den inneholde spor av nåtiden. Barne- og ungdomsbokforfattere er kanskje derfor ekstra gode på å følge med i tiden, siden vi forsøker å nå en kritisk og oppdatert målgruppe.
Så fortsett med å skrive gode bøker! Enten de handler om kjendislivet, konkurranser eller om noe helt annet. Om du er kjendis, ønsker å bli det eller trives best under radaren, så er det DINE bøker vi ønsker å lese.
Fortsett med å innta postkassene våre. Dere blir sett og lest, alle sammen.
Les også:
Rådets hjørne: Litterær trend? (mai 2022)
Rådets hjørne: Stipend før og nå (februar 2022)
Rådets hjørne: Fra syndefloden til Cli-Fi (desember 2021)
Rådets hjørne: Skeiv trend i barne- og ungdomsbøker (juni 2021)
Rådets hjørne: Slik var 2020 (februar 2021)
Rådets hjørne: Imponerande bokhaust (november 2020)
Rådets hjørne: Sommar på Zoom (september 2020)
Rådets hjørne: En spesiell tid (mars 2020)
Rådets hjørne: Evaluering og begeistring (januar 2020)
Rådets hjørne: Den søte ventetid (desember 2019)
Rådets hjørne: Lesehøsten (oktober 2019)