Den boka som har betydd mest for meg. Den boka jeg skulle ønske jeg hadde lest da jeg var 15. Den boka som redda meg fra ensomhet.
den boka er en nasjonal lesekampanje i anledning Bokåret 2019. Den er et samarbeid mellom åtte litteraturorganisasjoner og ble tildelt én million kroner av Nasjonalbibliotekets midler til feiring av boka. Kampanjen ble initiert av NBU og administreres av Foreningen !les.
Utgangspunktet for den boka er at nasjonale og internasjonale lese- og bibliotekundersøkelser viser at unge i alderen 15–25 år leser vesentlig mindre enn før. Hensikten med kampanjen er å få litteraturen inn på de unges arena og gjøre den relevant for dem. Dette skjer på flere måter:
Filmsnutter i sosiale medier
Teamet bak den boka har produsert flere korte filmsnutter der kjente mennesker forteller om akkurat den boka som har betydd noe for dem. Filmene legges ut på Instagram, Facebook og Youtube.
Noen av dem som har bidratt, er artist Daniel Kvammen, NRK P3-profil Silje Nordnes, alpinist Kjetil Jansrud, artist Emilie Nicolas og SKAM-skuespiller Carl Martin Eggesbø.
Det vil komme flere filmer med kjente fjes fra idrett, musikk, film og tv gjennom året. Mediebyrået Try Opt bidrar med publisering og annonsering for å nå målgruppa.
#denboka
Den digitale møteplassen #denboka samler den boka-anbefalingene i film- og bildeform. Her kan man finne informasjon om lesekampanjen, boktips, intervjuer med den boka-forfatterne og mye mer.
den boka LIVE
den boka LIVE er en serie publikumsarrangementer der kjente mennesker fra kampanjen får møte forfatteren bak boka de anbefaler.
På Norsk Litteraturfestival på Lillehammer arrangerte NBU og den boka en samtale mellom artist Emilie Nicolas og Lars Mytting, og artist Fay Wildhagen og Erlend Loe. Begge samtalene fikk fram nye og morsomme sider ved både bøkene, forfatterne og artistene.
På Kulturfest Tøyen arrangerte Foreningen !les en samtale mellom skuespiller Ruby Dagnall fra SKAM og Til ungdommen-forfatter Linn Skåber.
Bokbanen
den boka var samarbeidspartner til Kronprinsessens Bokbane. Årets Bokbane hadde dermed fokus på målgruppa 15–25 år.
Flere den boka-arrangementer er på trappene.
Hva kan du som forfatter bidra med?
Spre det glade budskap! Vi i NBU er opptatt av at bokanbefalingene og filmsnuttene når ut til dem kampanjen er laget for – nemlig ungdom.
Har du barn som elsker musikk, men ikke aner hvilke bøker som er bra? Vis dem filmene til Daniel Kvammen eller Emilie Nicolas!
Kjenner du unge som aldri leser, men kan alt om alpint? Send dem filmsnuttene til Kjetil Jansrud eller Ragnhild Mowinckel!
Og husk: Følg den boka på Instagram, Facebook og Youtube.
Organisasjonene som står bak den boka-kampanjen, er Bokhandlerforeningen, Den norske Forleggerforening, Foreningen !les, Kulturtanken, Leser søker bok, Norsk barnebokinstitutt, NBU og Norsk Forfattersentrum. Redaksjonen består av lederne i !les, NBU og Leser søker bok.
Fagkonsulenter for kampanjen er artist Fay Wildhagen og Lars Joachim Grimstad, barnebokforfatter og kreativ leder i Try.
Øvrige samarbeidspartnere er Slottet, Norsk Litteraturfestival, Deichman, Bergen Offentlige Bibliotek med flere.