Av Mari Moen Holsve, nestleder i NBU

Har du fått med deg Sommerles ennå? Hvis ikke er det på tide. Den digitale lesekampanjen for barn i 1.-7. klasse bidrar til å skape en ny generasjon med lesere.

Jeg er partisk når jeg skriver om Sommerles – så er det sagt. Jeg er nemlig “Sommerles-forfatteren”. Det vil si at jeg hvert år bidrar med et nytt eventyr om karakterene mine, Asbjørn og Astrid, som kun Sommerles-deltakerne får tilgang til. Karakterene pryder også nettsiden og kampanjens promomateriale (se filmsnutt under).

Én million bøker
Men Sommerles er blitt noe å la seg imponere av, uansett om man er bidragsyter eller ei. Kampanjen har vokst jevnt de siste årene. I 2018 leste over 100 000 barn mer enn én million bøker, og 90 % av landets kommuner tok kampanjen i bruk på sine bibliotek. Kampanjen får dessuten omtale i både lokale og nasjonale medier, bl.a. på Dagsrevyen 24. juni i år.

Hva er Sommerles?
Sommerles ble startet av Vestfoldbibliotekene i 2012 som en analog lesekampanje. Allerede to år senere ble den digitalisert, inspirert av gamification, bruken av spillelementer i en annen kontekst.

Konseptet er enkelt: Registrer deg som bruker på sommerles.no, les bøker og få poeng for antall sider du leser i sommerferien. Kampanjen varer fra 1. juni til 31. august. Jo mer du leser, jo mer “levler” du (det vil si går opp i nivå) og gjør deg fortjent til premier du kan hente på biblioteket.

Slik kan en brukers profilside på sommerles.no se ut.

Kampanjen er blitt en så stor suksess at Vestfold fylkeskommune i 2018 fikk støtte av Forskningsrådet og Nasjonalbiblioteket til å forske på effekten av Sommerles. I et intervju med Klassekampen ga leder for Norsk Bibliotekforening, Mariann Schjeide, Sommerles mye av æren for at 9 av 10 bøker som nå lånes på bibliotek, er barnebøker.

Astrid og jeg.

Ny rekord i 2019?
At det lånes ut masse barnebøker, betyr ikke at alle leses, på samme måte som at noen Sommerles-deltakere utvilsomt er ivrigere enn andre. Men verdien av og behovet for kampanjen er det ingen tvil om, og nå snakkes det om å få til lignende kampanjer for ungdom – og voksne.

I mellomtiden skal jeg planlegge Asbjørn og Astrids eventyr for 2020 og vente spent på tallene fra Sommerles 2019. Vi håper nemlig på nye rekorder i år.