19. oktober var det duket for medlemsmøte for NBUs medlemmer på Litteraturhuset i Oslo. Rundt 90 påmeldte fikk med seg en heftig debatt om ungdomsbøker, samt en grundig innføring i fallgruver i forlagsavtaler og mere til.
Årets konferansier var styremedlem Sunniva Relling Berg. Ålesunderen loste oss gjennom møtet med sin klare stemme og lune personlighet. Første post på programmet var leder Alexander Løken som fortalte om uka si i NBUs tjeneste: Om alt fra muntlig høring på Stortinget, til medlemmer som ringer han og lurer på om forlagene forsøker å lure dem til å skrive under på tvilsomme avtaler. Han ønsket også spesielt velkommen til årets nye medlemmer.
Rekordmange medlemmer i 2024
– Siden årsmøtet har foreningen vår fått 47 nye medlemmer, takket være de nye inntakskriteriene og det er en glede å se så mange her på sitt første medlemsmøte, sa han.
Neste post på programmet var om medlemsskap i LO kan være noe for NBU.
– Dramatikerforbundet og Forfatterforbundet er allerede medlemmer, sa styremedlem Arne Svingen, som hadde fått i oppgave å se på fordeler og ulemper ved et eventuelt medlemskap.
Det ble snakket om mulighet for pensjonsordninger for selvstendig næringsdrivende, om juridisk bistand, om fordelaktige forsikringsavtaler.
– Men til syvende og sist er det årsmøtet som avgjør, konkluderte Løken.
Djevelen skjuler seg i detaljene
To-spannet Svingen og Løken tok like godt neste post på programmet. Ikke uventet handlet det her om kontrakter som medlemmer har sendt inn til NBU som de er usikre på.
– Det kan være vage ord og formuleringer som blir brukt i kontrakten som er vanskelige både for medlemmene våre og oss å forstå, forklarte NBU-lederen.
– Husk at du kan alltid be om å få ting strøket fra en kontrakt, minnet Svingen om. – En kontrakt er bare et førsteutkast. Her er det muligheter til å forhandle.
Sandnes og Dumbo
Etter lunsj sto forfatter og illustratør Hans Jørgen Sandnes for det kulturelle innslaget. Han fortalte om mormorens bokhylle. Den rommet alt fra leksikon og morfarens trylle-flosshatt til «Store navn» fra forlaget De Beste. Men stukket inn blant alle de seriøse bøkene var også bildeboka om Dumbo. Og elefanten som lærte seg å fly ved hjelp av en magisk fjær tente leselysten i ham.
– Det er mange som sier til meg at det er noe litt Disney over streken min, men det er ikke Disney, det er Dumbo, fortalte han.
Kanarifuglen i kullgruven
Tyra T. Trondstad har lang fartstid som formidler i Den Kulturelle Skolesekken, men i perioden 2013-2020 var hun ute av klasserommene. Da hun kom tilbake etter koronapandemien merket hun at verken hun eller boka hadde en like selvfølgelig plass i skolen.
Trondstad holdt et flammende essay om hvordan hun har jobbet med å utvikle formidlingen sin siden.
– Det er ikke lenger jeg som forfatter som kommer på besøk, men fortellingen jeg har med meg, sa hun.
Det siste året har hun jobbet parallellt med å skrive ny roman og lage formidlingsopplegget til den.
– Vi er ikke bare kanarifuglen i gruva når det kommer til unge og lesing, avsluttet hun. – Vi kan også være spydspissen og 17. mai-toget og alt på en gang. Vi er forfattere og i tråd av det er vi også formidlere.