Så er tiden kommet for nominasjonene til Brageprisen og vi i NBU gratulerer alle de nominerte! Under følger juryens begrunnelse.
Løgner som lyser
Det finnes et håp i løgnen. Hvor ofte vrir en seg ikke unna, pynter litt på det som er sant, lager et alternativ til virkeligheten? Det er ikke lov å lyve, men når vi gjør det, skyver vi ikke bare sannheten inn i skyggen. Vi åpner også fantasien.
«Løgner som lyser» er en vidunderlig beretning om fortellingens lysende kraft. I en hverdag som virker grå og vanskelig skriver Tyra Teodora Tronstad frem barnet Kobe. Gjennom lyssky affærer får han tilgang til en skatt. En skatt han må snakke seg ut og bort fra. I det oppstår fortellingen. Og i fortellingen kan de underligste og vidunderligste ting skje. En ny verden kan bli til. Mennesker kan forandre seg. Magi kan oppstå. «Løgner som lyser» uttrykker i form, språk og perspektiver det underligste og vidunderligste, den er en roman som er noe helt for seg selv. Tyra Teodora Tronstad skriver virkeligheten større og åpnere. Og hun skriver fryktelig spennende. I Kobes historie knyttes eldgamle tider elegant og aktuelt til dilemma i vår egen tid: Den viser hvor sterkt vi trenger fortellingene våre. For det er nettopp historiene, kunsten og kulturen som er vår redning og eksistensberettigelse. Intet mindre. Og barnet sitter med nøkkelen til dette riket. Løgnen er det grå livets håp.
Selma gjør så godt hun kan
Selma elsker uteskole og YouTube-challenger nesten like høyt som hun elsker Oskar i klassen. Når Selma blir redd, putter hun redselen i et syltetøyglass – og prøver å gjøre så godt hun kan. Sammen med bestevenninnen Devi bestemmer hun seg for å bli litt tøffere og å jobbe for kjærligheten. Når Ingeborg med det kule og fine håret kommer tilbake i klassen, får Selma den ultimate challengen av henne: Ingeborg mot Selma, med klassens kanotur som finale og Oskar som premie.
Underveis kjenner Selma på press og forventninger rundt det å bli ungdom. Vennskapet med Devi blir utfordret, og plutselig opplever flere av jentene i klassen at tingene deres forsvinner. Boka fremstår som noe mer enn en vanlig tegneserie; «Selma gjør så godt hun kan» utfordrer sitt eget format. Kjersti Synneva Moen tegner og forteller kreativt og engasjerende. Der Selma er redd, er forfatteren uredd. Leseren får innsikt i Selmas tanker og følelser gjennom notatlapper og samtaler med skilpadden Alfred, kjæledyret hennes, og fortellingen brytes opp med både YouTube-klipp og chatter. Etter hvert som Selma blir utfordret, tyter også redselen hennes ut gjennom gliper i syltetøyglasset og brer seg ut over sidene.Barn og ungdom vil kjenne seg igjen i språk, handling og visuelle virkemidler. «Selma gjør så godt hun kan» er mer enn godt nok, det er topp! Moen har tegnet en morsom og spennende grafisk roman som begeistrer og fascinerer i fortellerstil og tematikk. Det er nesten så en vil være tenåring igjen. Neida. Joda. Neida.
De står i kø
Berre det beste er godt nok for barn. Framfor dei som er nye i verda, i språket og i kunsten, kan ein ikkje legge lista høgt nok for det ein ber fram, om det er ord eller bilder, eller begge deler. Ein kan heller ikkje vere audmjuk nok framfor rommet ein får gå inn i: Fantasiens skattkammer, med dei aller første gåvene. Korleis kjenner vi att det beste når vi ser det? Kva er kvalitet i kunst for barn? Pendelen svingar i ei veksling mellom estetiske og pedagogiske hensyn i ordskifta i kjølvatnet av dette tilbakevendande spørsmålet, både i vurderinga av barnebøker så vel som andre kunstnarlege uttrykksformer for dei små. Noko må vere kjent. Noko må vere muleg å kjenne seg att i. Som å leite etter ein plass til seg sjølv der det er godt å vere. Noko må vere nytt, noko må vere annleis og underleg. Som ei lang rekke menneskeliknande fuglar og dyr i ei kø ingen hugsar kvifor dei står i. Ein stad dei for lenge sidan stilte seg opp for å vente på noko dei har gløymt kva er. Inn i denne køa kjem vesle Kvist. Kva vil han?
I det underlege må det vere plass. Plass til det magiske møtet mellom kunsten og sinnet. For den som lurer på om kunst kan vere for barn: Biletboka «De står i kø» framstår som eit endeleg, uimotseieleg, rungande ja! Det kan sjå ut til at den erfarne illustratøren Per Dybvig i kvar handteikna strek har samla seg i ei kjerne i sitt eige skapande univers og foredla fram ein slags essens i denne boka. Ikkje først og fremst gøyal, ikkje først og fremst leiken slik vi kjenner han, men gøyal og leiken likevel. Først og fremst audmjuk og ærbødig framfor barnet si kraft til å skape ein stad der det er godt å vere barn.
Billie og Bo og den heidudranes jula
Billie er så klar for desember! Og er Bille klar, bør Bo også være det. For ingenting gjør deg så mjuk og mør som adventstida, tenker Bo. Sammen bestemmer de seg for å lage en juleklubb med mål om å skape ei makalaus julestemning. Sammen med Smulten, en sparkstøtting med sjel, samt et magisk posthorn, gyver de løs på oppgaven. Det skal vise seg å være vanskeligere enn først antatt. Flere av deres nærmeste har, av ulike grunner, et temmelig lunkent forhold til hele julefeiringa. “Billie og Bo og den heidundrandes jula” er den andre boka om Billie og Bo. Denne gangen skriver Kristine Rui Slettebakken hjertevarmt og kløktig om den kontrastfylte førjulstida, som bringer med seg både glede og sorg. Hun tar de unge leserne på største alvor både i tematikk og språk. Med humor og klokskap veves utenforskap, lengsler og falske forhåpninger sammen med Billie og Bos ville og snille påfunn. Gjennom treffsikre dialoger med et herlig humørfylt språklig driv er Slettebakken ikke redd for å bruke relativt voksne ord og vendinger. Hun lar dem stå uforklart og lar karakterene implementere ordene i sitt språk og fylle dem med mening. For hva betyr det egentlig at jula er tida for hjertenes sang? Vi vet ikke sikkert, men Slettebakken får leserhjertet til å svulme likevel.
Å lese “Billie og Bo og den heidundrandes jula” gir en klassikerfølelse. Den kan leses gang på gang – i takt med at du kjenner på hjertenes sang.
SAKPROSA FOR BARN OG UNGDOM
FLUKT
Budbringeren fra Helvete, Kristina Quintano, har dokumentert mennesker på flukt i snart 25 år og hun har stor troverdighet på dette området. I denne hardtslående boken får vi beretninger om ungdommer som flykter over «brennende sanddyner og bekmørkt hav». Som vitne og medmenneske forteller Quintano ærlig og ufiltrert om situasjonen på bakkenivå, uten å hengi seg til floskler eller politikk. Her pakkes det ikke inn noe. Det er en rå og brutal virkelighet vi blir servert. I nyhetsbildet hører vi sjelden om barn som flykter, de opptrer mest som statistikk i krig og båtforlis. Det er derfor viktig at deres usminkede historier nå blir fortalt. Boken har en gjennomtenkt og velfungerende struktur. Ungdommene får slippe til med egne stemmer, og kapitlene har derfor forskjellig lengde og detaljnivå. Selv om alle tekstene er skrevet i jeg-form, så er språket i hver historie unikt. Introduksjonen og avslutningen henger sammen og skaper en fin, tekstlig innramming. Det er også enklere å forstå de krevende fluktrutene når de blir visuelt fremstilt på kartene. Mellom kapitlene presenteres interessant faktakunnskap som ikke bare gir leseren nødvendige pauser underveis for å fordøye sterke inntrykk, men også bidrar til å nyansere sentrale begrep. Vi får blant annet vite at en båt ikke er en ekte båt og en vest ikke er en ekte vest. Dette gir rom for mye refleksjon og ettertanke. Etter hver historie får vi vite hvilken relasjon de unge har til forfatteren og en oppdatering på hva som skjedde etter flukten. Flere kom seg trygt fram, noen fikk innvilget asyl mens andre ble gjenforent med familien. Disse opplysningene er med på å gjøre historiefortellerne mer menneskelige, samtidig som de gir leseren et snev av håp. For håpløst blir det aldri, selv om temaet er blytungt. Boken fungerer nemlig som en oppfordring til å engasjere seg for de mange tusen stemmene som aldri blir hørt, og den greier det helt uten å virke formanende. Det er flott at ungdommer som lever privilegerte liv kan gjenkjenne tanker og følelser hos ungdommer med en annen bakgrunn. Det er de som er unge i dag som må finne en løsning på flyktningkrisen, og Flukt er et knyttneveslag av et bidrag til å kunne se en verden bestående av mennesker, ikke grenser.
Livet er livsfarlig!
Motvillig er Liv på skoletur til Naturhistorisk museum, men verken dinosaurskjelettene eller omvisningen fenger henne.
Fengslet blir hun av den levende dinosauren Iggy som også flakker rundt i museumsgangene og som lover å vise henne de “største, skumleste, kuleste og farligste dyrene som noen gang har levd”.
Det er åpningsfortellingen i denne faktategneserien om livets utvikling fra prekambrium til kenozoikum. Til tross for å være full av detaljfakta og vanskelige artsnavn, er formidlingen i boken aldri tung. Boken er grundig gjennomarbeidet. Ved å bruke en imponerende flora av formidlingsteknikker tilpasset tegneserieformatet og målgruppen, formidler Müller og Lilleeng kompleks naturvitenskap på spennende og interessevekkende måter. Kombinasjonen av fakta og fortelling sørger for et driv som holder leseren engasjert gjennom hele boken. Dialogen mellom Liv og Iggy veksler mellom å være undrende og humoristisk. Livet er livsfarlig! tar leseren med på en tankevekkende reise gjennom livets utvikling. Den lever virkelig opp til sin undertittel “den utrolige historien om livets utvikling fra bakterier til deg”. I det ligger det en fascinerende formidling av livets utviklingslinjer, men også en påminnelse om at livets historie fortsetter å utvikle seg.
Barna i fabrikkbyen
Landsbygda i Norge for 100–150 år siden har vært omdreiningspunkt i utallige bøker. Livet i byene midt i industrialiseringen er nok ikke like godt dokumentert. Barna i fabrikkbyen er derfor en bok med et originalt, men relevant tema. Historien om denne tidsperioden er viktig for å forstå hvorfor vi lever som vi gjør i dag. Vi følger barna Hanna og Oskar, og deres mor Marie. Moren arbeider under livstruende forhold på en av Akerselvas mange spinnerier på begynnelsen av 1890-tallet. Boka er delt opp i en skjønnlitterær del, der vi følger den lille familien gjennom en skjebnesvanger dag, og en faktadel der vi får utdypet ord og begreper fra bokas første del. Forordet henvender seg direkte til den unge leseren. Oskar Braaten, en av få som har beskrevet denne delen av tilværelsen skjønnlitterært, opptrer i fortellingen i en ung utgave. I et enkelt og upretensiøst språk beskrives hverdagen nøkternt og realistisk, og med et stort alvor. Teksten lar oss ta del i deres fortvilelse. Vi føler på kroppen hvordan det var å være barn i 1890. Det var en kamp for å overleve! Underveis presenteres opplysninger om dagliglivet på naturlig vis uten at det blir påtrengende. Det ligger mye kunnskap til grunn for denne beretningen.
Interiør og eksteriør både fra fattig og rik presenteres gjennom boka i Signe Torps originale og detaljrike illustrasjoner.
Tegningene gir boka ytterligere dybde og bidrar på en svært god måte til å visualisere tiden som beskrives. Illustrasjonene inspirerer til diskusjon om tematikken som presenteres. I faktadelen, som er om lag en tredjedel av boka, presenteres Kristiania på 1800-tallet. I korte kapitler får vi vite mer om de ulike temaene boka tar opp; da industrialiseringen kom til Norge, kosthold, demografi, arbeidsforhold og framveksten av fagforeningene. Til slutt trekker boka linjene fra datidens arbeidsmiljø i Norge til dagens situasjon i tekstilbransjen i Asia, og gjør med det bokas innhold enda mer relevant for unge lesere.
En dag i ungdomskroppen
Å skrive om kroppen er et stort tema, og det har blitt gjort før. Her har forfatteren likevel funnet en original innfallsvinkel, ved å velge et døgn som overbygning for å forklare hva som skjer i ungdomskroppen. Leseren inviteres med på en engasjerende reise fra morgen til kveld, gjennom episoder som mange unge vil kjenne igjen fra egen hverdag. «En dag i ungdomskroppen» en en demonstrasjon av genuin fortellerglede. Boken er skrevet med et lekent og fengende språk, som inviterer leseren inn i kroppens kompleksitet fra første side. Forfatteren vet hva hun skriver om; hun har doktorgrad i stamcellebiologi, og har forsket på menneskekroppen i årevis. Gjennom sprudlende og billedrike skildringer, rives leseren med i en feiring av kroppen, eller «underverket», som den kalles i boken. Begeistring og engasjement nærmest lyser ut av boksidene, mens forfatteren gjennomgår viktige og dagsaktuelle temaer som mangfold, selvaksept og kroppspress. Herlofsen skriver med en personlige stemme, og kommuniserer lett og direkte med leseren. Teksten oppleves derfor aldri som pinlig og belærende. Mellom linjene ligger et oppriktig ønske om å styrke leserens selvbilde. Kroppen fremstilles som blant annet «enestående» og «fantastisk». Det er vanskelig å ikke la seg rive med. Dette er en bok som kan gjøre leseren både glad i og imponert over egen kropp – på tross av kviser, trøtthet og plagsomme hormoner. Og skulle noen av temaene oppleves som vanskelige, finnes en god oversikt bakerst i boken over hvor det er hjelp å få.
I tillegg til funfacts og fascinerende anekdoter, inneholder boken oppgaver, øvelser og eksperimenter som lar leseren oppdage noe nytt ved sin egen kropp. Det hele brytes opp med humoristiske illustrasjoner av Fredrik Edén. I en tid der KI og sosiale medier både kan skape og spre bilder som formidler uriktige og uoppnåelige kroppsidealer, er en bok som løfter frem menneskekroppen og feirer den som et underverk, kanskje viktigere enn noensinne.
Brageprisen utdeles torsdag 21. november 18:00.